Jistě jste si jich už všimli u článků nebo statusů. Hashtagy, česky štítky, jsou hesla nebo fráze začínající znaménkem „#“. K čemu jsou dobré?

Smyslem štítků na Signálech je shromažďování a vyhledávání informací z celého komunitního webu. Po zadání štítku do vyhledávače si lze prohlížet veškerý obsah, ke kterému je štítek připnut. Štítky tedy zobrazují jen ten obsah, ke kterému je autor přidá!

Použití štítků můžeme prezentovat na nedávném festivalu UNITED, jehož se zúčastnil i tým Signálů. Nejprve se objevila stránka akce festivalu UNITED, kterou založil uživatel @pokornyl a samozřejmě i štítek #Festival+UNITED. Skrze tyto dva nástroje jsme já a @Tofl přinášeli fakticky živou reportáž z místa akce pro všechny Signálníky, kteří kartu akce anebo štítek sledovali. Zároveň se na téže kartě objevily také příspěvky kohokoli dalšího, kdo daný štítek použil.


Ukázka statusu se štítky uživatele @Tofl (vlevo) a stránky štítku #Festival+UNITED

JAK TEDY ŠTÍTKY NEJLÉPE POUŽÍVAT?

Když napíšete článek nebo nahrajete fotoalbum, můžete ke každému příspěvku přidat štítky do příslušné kolonky. Požadovaná slova do ní vepíšete bez znaménka “#” (po publikaci se k daným štítkům přidělí automaticky) a jednotlivá hesla oddělíte jednoduše čárkou. Naopak v prostém textu statusu nebo komentáře musíte znaménko “#” vždy použít, jinak odkaz na štítek nebude fungovat.

Obecně platí pravidlo, čím více štítků, tím větší zviditelnění vašeho příspěvku. Ale pozor! Štítek by měl být logicky heslem nebo frází co nejvíce relevantním k obsahu a jeho vyhledávání.

POZOR NA PŘEKLEPY!

Abyste se nespletli v přiřazování konkrétního štítku, je třeba znát i jeho přesné znění, jinak nebude vyhledán správně. Zde se dostáváme trochu do programátorské roviny, ale není to nic těžkého. 

Pokud si kliknete na štítek #Festival+UNITED, zobrazí se stránka štítku. Uvidíte velký titulek “Štítek Festival UNITED” a ve vyhledávací liště prohlížeče se vám zobrazí text URL adresy “https://www.signaly.cz/stitky/Festival UNITED”, ale když budete chtít odkaz zkopírovat, zobrazí se Vám text adresy “https://www.signaly.cz/stitky/Festival%20UNITED”.  Chaos? Vůbec ne!

Znaménko “+” slouží jako výplň mezery v textu. Autor štítek zadal pod pojmem “Festival UNITED” a protože vyhledávač nedokáže číst mezery v textu, potřebuje si je vyplnit nějakým univerzálním znakem. Na Signálech se automaticky vyplní znaménkem “+”, ale například v URL adrese prohlížeče (sekvence znaků za www.signaly.cz/), například při kopírování URL adresy, se mezera odkazu vyplní symboly “%20”. Co s tím? 

  • Pokud budete chtít štítek napsat do textu statusu (“Co je u tebe nového?”) či komentáře, napíšete jej #Festival+UNITED. Zde znak mřížky použijete.

  • Pokud jej budete vypisovat do kolonky “štítky” napíšete jej s mezerou Festival UNITED bez mřížky - ta se vyplní automaticky.  

  • Pokud budete chtít URL stránky štítku z nějakého důvodu vypisovat ručně, místo mezery v textu napíšete “%20”, tedy Festival%20UNITED

JAK VYTVOŘIT NOVÝ ŠTÍTEK? 

Pokud budete chtít vytvořit nový vlastní štítek, můžete k tomu využít několik možností. Nejjednodušší z nich je prostě napsat přímo nové heslo nebo frázi začínající mřížkou - například #Založení+nového+štítku. Systém Vám pak automaticky vytvoří nový štítek “Založení nového štítku”. Pokud budete chtít založit štítek, přesvědčte se první, zda-li ten samý štítek nevytvořil někdo už před Vámi, jen třeba maličko jinak formulovaný. Přejdete tak vytvořením zbytečných duplicit štítků. 

MEZERY JSOU ZRÁDNÉ

Pokud budete chtít napsat štítek s mezerou do statusu, mezery vyplňte znaménkem “plus +”. Toto znaménko systém vnímá jako skutečnou mezeru v textu.

V psaném textu je potřeba mezeru vždy vyplnit, protože systém vidí štítek jako jedno souvislé slovo. Bude velký rozdíl mezi štítky “#Dnes+jsem+psal+článek+o+štítcích” a “#Dnes jsem psal článek o štítcích”. V prvním bude štítkem celý řetězec, v druhém pouze část do první mezery, tedy “#Dnes”.


Pokud píšete štítek do kolonky pro štítky, mezery zadáte klasicky klávesou “space”, chcete-li "mezerník".

JAK VYHLEDAT ČI PŘIDAT OBSAH POD ŠTÍTKY?

Nejjednodušší je kliknout na již existující štítek. To zobrazí nejen stránku štítku s kompletním obsahem, ale také okno pro napsání statusu už přímo s předepsaným štítkem. Je to ten nejpohodlnější způsob a také se vyhnete překlepům a starostem hledáním správných znaků. 

Pokud ale budete chtít štítek vyhledat přímo ve vyhledávací liště prohlížeče, napište adresu: www.signaly.cz/stitky/ a za lomítko doplníte název štítku, v našem případě #Festival+UNTED (název je Festival UNITED) - “https://www.signaly.cz/stitky/Festival UNITED”. Pozor, jak jsem se zmínil výše, je rozdíl jestli po “/stitky/” napíšete Festival UNITED nebo Festival+UNITED!

HRAJÍ ROLI VELKÁ A MALÁ PÍSMENA?

Velká a malá písmena nehrají při psaní štítků žádnou významnou roli. Tudíž, když napíšete status se štítkem #festival+united, můžete ho vidět i na stránce štítku #Festival+UNITED (Štítek Festival UNITED).

A CO DIAKRITIKA? 

Diakritika také nemá na vyhledávání a zadávání štítků vliv. V praxi by tedy štítek #realizační+tým měl na své stránce zobrazovat také všechny příspěvky se štítkem #realizacni+tym. Obecně ale platí, že je lepší štítek zadávat bez diakritiky.

ŠTÍTKY A UZAVŘENÁ SPOLEČENSTVÍ

Tady nastává malý problém. Jak už bylo řečeno, štítky shromažďují a vyhledávají obsah z celého komunitního webu, tedy příspěvek se štítkem se zobrazuje veřejně všem na stránce štítku. Tudíž, pokud někdo použije štítek u příspěvku nebo v komentáři v daném společenství, zobrazí se příspěvek se všemi komentáři logicky nejen na nástěnce společenství, ale také na stránce štítku. Naopak u otevřených společenství jsou štítky vítány!

CO JE TO MRAK ŠTÍTKŮ?

Štítků jsou opravdu mraky - ale je tu též jeden “mrak” speciální. Na některých blozích a stránkách, např. v s.magazínu, můžete narazit na grafickou skupinu štítků, kde má každý jinou velikost. Je to vlastně seznam všech štítků, které kdy byly na blogu nebo stránce použity a jejich velikost se odvíjí podle intenzity jejich používání. Můžete tak podle nich zjistit, které téma aktuálně nejvíc frčí.   

Hurá na používání štítků!

Za Signály.cz
@PetrST